Kan artister nekte å la seg omtale?


Jeg har gjennom den nylig overståtte Øyafestivalen med stor glede blogget om mine konsertopplevelser, i et forsøk på å formidle en stemningsrapport, en omtale, min personlige opplevelse av konsertene. Som relativt fersk blogger ble jeg derfor en smule overrasket da følgende mail fra en av de bloggomtalte artistene dumpet ned i FB-mailboksen:

“Hei. Ser at du har anmeldt konserten min på [Øya. Bloggerens endring for å ivareta artistens anonymitet]. Vil helst at du fjerner denne, fordi jeg er ikke så glad i anmeldelser, og særlig siden du ikke har noen referanser eller interesse for denne type musikk. Håper dette er greit.”

Mildt sagt overrasket satt jeg meg selvsagt ned og leste gjennom anmeldelsen en gang til, bare for å være sikker på at jeg ikke hadde sagt noe tullete og injurierende. Det hadde jeg ikke. Dermed konkluderte jeg ganske raskt med at jeg slett ikke ville slette innlegget – ikke for å være vrang, selvsagt (selv om det fort kunne være nærliggende), men rett og slett fordi det ikke var noe i sakens kjerne som skulle tilsi at jeg burde fjerne det. Joda, selvsagt har jeg forståelse for at artisten ikke er så glad i anmeldelser. Men som konsertartist må man nesten tåle at konserten omtales og vurderes.

Det neste jeg gjorde var å henvende meg til Twittosfæren, med følgende spørsmål: “En bloggomtalt artist fra Øya har bedt meg om å fjerne en (positiv) omtale av konserten hans/hennes/deres fra bloggen. Hva ville dere gjort?”

Ikke uventet fikk jeg ganske mange svar, og samtlige var enige i at bloggposten måtte opprettholdes – etter at jeg presenterte vedkommendes hovedargumenter. Også noen av de anerkjente musikkbloggerne jeg korresponderer med syntes artistens henvendelse i beste fall var av den snodige sorten.

Det som provoserer meg mest med artistens mail var dog følgende utsagn: “…særlig siden du ikke har noen referanser…”. Det er selvsagt helt korrekt, jeg har lite til ingen erfaring med denne musikksjangeren, og dermed ingen referansepunkter mht artister, album og låter. Det skriver jeg også i bloggposten – som et grunnleggende premiss for min konsertanmeldelse. Jeg har heller ikke drevet med profesjonell musikkjournalistikk tidligere, og bloggen min er relativt fersk (noe som også fremgår av datostemplingen til bloggens aller første post). For å være helt ærlig er jeg litt usikker på om artisten her med ”referanser” sikter til musikalske referanser innenfor sjangeren artisten beveger seg i, eller om det er mangelen på tidligere publikasjoner hos undertegnede som er det kritiske punktet. Om det er musikalske referanser som namedroppede liknende artister, beveger denne artisten seg ut i en diskusjon om hva som gjør en anmeldelse eller omtale god i seg selv. Uansett hvilke av disse typene det gjelder har vedkommende helt rett, jeg mangler begge. Samtidig: Det spiller heller ingen rolle.

Videre skriver artisten at jeg ikke har “…interesse for denne type musikk.” Dette utsagnet er helt feil, og er heller ikke noe jeg skriver i min omtale av konserten. Det som kanskje er mer interessant enn hva jeg faktisk har skrevet og ikke skrevet i posten, er implikasjonene av det vedkommende artist skriver i sin henvendelse. For skal det være slik at kun profesjonelle anmeldere eller sjangerspesialister skal få lov til å anmelde musikk? Er det kun de som liker den sjangeren som fremføres som skal få uttale seg? Eller kanskje kun de som driver som profesjonelle musikkskribenter? Denne holdningen er i beste fall provoserende og usaklig. For meg handler musikk ikke om sjangerkompetanse eller namedropping. Musikk, da spesielt konserter, handler om noe helt annet. Det er ikke nødvendigvis den musikalske kvaliteten som står i sentrum. Jeg har vært på opptil flere festivalkonserter med artister og band jeg vanligvis ikke er veldig begeistret for, men hvor jeg like fullt har fått en fabelaktig konsertopplevelse. For meg handler det  om kommunikasjon fra artist til publikum, om underholdning og om engasjement. Da spiller det liten rolle om det er sigøynerpunk, elektronika, folkpop eller blues – en konsert må, kunne stå på egne ben, (nesten) uavhengig av den øvrige konteksten.

Så når artisten i en oppfølgingsmail spør meg om hvorfor jeg “legger den [bloggomtalen, red. anm] ut og til og med skriver at du ikke har interesse eller peiling på sånn musikk (…) Derfor ber jeg deg igjen om å slette den. Og siden det som står der handler om meg ber jeg deg om å ha forståelse for det” blir jeg litt irritert, litt oppgitt, men mest av alt trist. Mitt svar til vedkommende ble dermed som følger:

“Bloggen har jeg for å dele mine personlige opplevelser rundt bl.a. musikk (og andre tema). Jeg har en viss forståelse for at du ikke liker å bli omtalt, men det er nå en gang slik at du som musiker opptrer i offentligheten. Du er selvsagt i din fulle rett til å spørre om jeg kan fjerne innlegget, men jeg vil som sagt ikke gjøre det. Og selv om jeg ikke er noen profesjonell anmelder, så vet jeg utmerket godt hvordan jeg selv opplever musikk, og det er dette jeg forsøker å formidle på bloggen min.”

Her har vi altså å gjøre med en artist som rett og slett ikke har rukket å lære seg at artister ikke skal kunne bestemme hva mediene (ja, sosiale medier er også medier, selv om blogger er “personlige” og ikke tradisjonelle redaksjonelle medier) skriver om det hun utøver som artist, og som ikke på noen måte krenker privatlivets fred. Dessuten er det nærliggende å spørre – og dette blir kun mine personlige spekulasjoner: Ville artisten reagert på samme måte dersom det var VG.no eller et av de andre riksmediene som omtalte konserten? Er det kun profesjonelle anmeldere som har rett til å anmelde konserter uten forhåndssamtykke fra artistene? I så fall er det betimelig å spørre om denne artisten har fått med seg at dagens mediebilde er en god del mer fragmentert, spesialisert og ikke minst toveis enn det var for 10-15 år siden.

Jeg konkluderer med at alt jeg har skrevet er godt innenfor grensene av hva en artist må tåle i en omtale av en offentlig konsert. Mitt innlegg blir derfor stående – og hvis vedkommende ønsker å diskutere innholdet i artikkelen på et saklig grunnlag, så stiller jeg meg gjerne til disposisjon – fortrinnsvis i bloggpostens kommentarfelt.

Hvis du, kjære leser, har opplevd noe lignende, vil jeg gjerne høre om det. Har du andre synspunkter eller mener du jeg burde løst (foreløpig) saken anderledes? Post dine innspill i kommentarfeltet, så kan vi (gjerne sammen med artisten selv) diskutere saken der!

PS: En aldri så liten shoutout til Aslaug og Ann Helen for konstruktive innspill til denne posten!

About jensottar

Jobber med analyse og innsikt i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Øya 2011, Konsert, Musikk, Sosiale medier and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

35 Responses to Kan artister nekte å la seg omtale?

  1. AstridVU says:

    Dette høres for meg ut som en veldig fersk artist. Profesjonell anmelder eller ikke – det er slett ikke uvanlig at VG og Dagbladets musikkjournalister anmelder konserter innenfor sjangere de ikke liker spesielt godt selv (noe anmeldelsen da ofte bærer preg av). Det kan være irriterende for artisten, fans av artisten og denslags, men det må da like fullt være i den personens (anmelderens) full rett? En mening er en mening. Med forbehold ettersom jeg ikke har lest blogginnlegget ditt (ettersom du beholder anonymiteten), så mener jeg at det er i artistens fulle rett å sende deg forespørselen, men jeg skulle ønske vedkommede ikke gjorde det, for det blir veldig, veldig feil.

    • jensottar says:

      Takk for tilbakemelding! Det var et poeng for meg å opprettholde anonymiteten her, i alle fall inntil vedkommende går inn i en offentlig diskusjon selv. Når det er sagt er jeg (og det tror jeg at jeg sier i denne posten) selvsagt enig i at artisten har rett til å si akkurat hva han/hun/de vil, inkl. å anmode om fjerning av post. Samtidig er like mye opp til meg hvorvidt jeg velger å gjøre det, om det er av goodwill eller fordi artisten står med loven i hånd – noe artisten slett ikke gjør her. Som jeg kan se det.

      • AstridVU says:

        Helt ok å beholde anonymiteten, ja – men som jeg skrev på facebooksiden din; dette går i kjernen på hva sosiale medier er for noe, og denne artisten virker rett og slett veldig “bakpå” ift disse nye mediene og den rollen de har tatt / fått.

  2. Else Solheim says:

    Denne artisten burde vært glad for at skrev en omtale. Det er mange som sliter og ikke får musikken sin omtalt. Om du har referanser eller ikke.
    Viss artisten vil være anomyn, så burde den kanskje finne et annet yrke. Han/hun/de burde ikke ha spilt på Øya til å begynne med, eller andre festivaler for den slags skyld. Er du artist er du ikke anonym, og de som drar på konserten din har rett til en mening, om du liker den eller ikke..

    Åh, kjenner jeg blir sint. Nå må jeg slutte å skrive.

    • jensottar says:

      Ja, kan nok være enig med deg i det. Valgte bevisst å ikke nevne akkurat det poenget, for enkelte artister er jo notorisk innadvendte og ønsker ikke noe særlig oppmerksomhet. Derfor synes jeg det uproblematisk å ønske å holde en lav profil. Men samtidig handler det litt om forståelse av den mediekonteksten man befinner seg i som artist, og at man kanskje burde gi seg etter første forsøk, i stedet for å følge opp med en nye og litt sur mail.

  3. Knut Randem says:

    Dette har du taklet helt flott. Hun er åpenbart veldig uerfaren med mediene, men kan ikke nekte deg å omtale en offentlig opptreden, en plateinnspilling eller lignende.

  4. Helge Magnus Opsahl says:

    Herregud for en latterlig artist.

  5. Hei Jens Ottar! Magne fra VG her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, kanskje poster jeg det på Facebook http://www.facebook.com/lesernesvg og twitter http://twitter.com/lesernesvg også 🙂

  6. Ege Denne says:

    All omtale er jo positiv, så lenge den er konstruktiv.

  7. Jeg er selv musiker og det kunne aldri falt meg inn å hverken la en anmeldelse provosere meg, såre meg eller å ta kontakt med vedkommende som har skrevet anmeldelsen. Som musiker har jeg selv tatt et valg og må tåle at folk mener ting om min musikk 🙂

    • jensottar says:

      Hei Daniel! Veldig hyggelig å at du kommenterer, har i grunnen gått og håpet på at noen fra bransjen gjør det! Jeg tror (og håper) vel at de fleste deler ditt syn, selvsagt med forbehold om at omtalen er gjort på en saklig måte, innenfor hva som er å anse som anstendig. Det føler jeg at jeg har gjort, og som tidligere nevnt innrømmer jo også denne artisten at det her ikke foreligger noe krenkende eller injurierende i den opprinnelige posten.

  8. Jeg synes du har helt rett, denne artisten har ikke forstått hva sosiale medier handler om.

  9. hagemor says:

    Jeg ler meg ihjel…og det selv om jeg ikke har lest blogginnlegget dette gjelder. Selvsagt kan du som privatperson skrive om dine personlige opplevelser på offentlig arena…hmm…jeg legger i tillegg bilder av slikt…(av privatpersoner spør jeg selvsagt alltid på forhånd) Nei, du.. Skulle jo tro at en artist var lykkelig for gratisreklame??

    • jensottar says:

      Vel, er jo unektelig noe litt tragiskomisk med denne saken. Men enkelte artister er veldig sære, og det må de jo få lov til. Denne bloggposten er jo ikke ment for å henge ut noen, snarere å rette en pekefinger mot personer som opptrer offentlig og tror at de kan “styre” medier og bloggere i en eller annen retning! 🙂 Hadde for øvrig bilde i den originale bloggposten, men dette har jeg (for sikkerhets skyld) fjernet. Før det ble krevd fjernet!

  10. mormor says:

    Jeg synes du stiller et betimelig spørsmål:
    Skal du eller jeg kunne få gi våre inntrykk av festivaler, konserter eller en utstilling uten “innblanding” fra utøvere?
    Det er hele tiden det subjektive som preger bloggverdenen og våre opplevelser av musikk er høyst subjektive.
    Kunne kanskje forstått forespørselen om h*n (artisten) hadde spilt i en lukket krets, men ved sin offentlige opptreden på Øya, nei.
    Som bloggeier må du følge norsk lov og det står intet der om innhenting av samtykke fra ev. kunstnere eller artister for å formidle subjektive inntrykk.

    Ha en god dag 🙂

  11. Hege says:

    Du gjør helt rett i å ikke fjerne den. Denne artisten spiller jo – som du sier – i det offentlige, og må derfor tåle å bli omtalt, enten det gjelder VG, en blogg eller på folkemunne. Vi har tross alt en ytringsfrihet her i landet. Når det er sagt så var jo dette bare et ønske fra artistens side, og det er forsåvidt greit, men jeg stusser over at denne personen i det hele tatt fikk seg til å spørre. Artister bør være glad for all omtale de får, så lenge det ikke er rein slakt (og selv da må de jo godta det, i og med at de stiller seg selv i den posisjonen hvor de får tilbakemeldinger på det de gjør, frivillig og ufrivillig).

    Jeg er selv sanger, og mannen min er musiker i bandet Skadne Krek. Han ville aldri finne på å be om noe sånt, uansett om omtalen var positiv, negativ, profesjonell eller “uprofesjonell”.

    Du har helt rett. Alle kan mene noe om musikken de hører, uavhengig av “erfaring” eller referansepunkter innen sjangeren.

  12. Hilde says:

    Utrolig merkelig, spør du meg. Da lurer jeg litt på hvordan denne artisten tenker. Om du ser en film eller teaterstykke, og du velger å skrive om din opplevelse. Skal du da forvente at en av skuespillerene sender klage på lik linje med denne musikeren, eller er det kanskje noe som er forbeholdt musikkens verden? Hva om du skriver om en bok du har lest? Eller om et maleri du har kjøpt? Det må da gå for det samme. (Kan selvfølgelig hende at Nerdrum ville ment noe annet enn meg.) Nei ærlig talt så forstår ikke jeg hvorfor du ikke skal ha lov til å blogge fritt om hva enn du har opplevd, inkludert konserter, og da stå fritt til å mene og si hva enn du vil (spesielt i positiv retning) om artisten og musikken.

  13. kaffedamen says:

    I all verden, det var da en pussig henvendelse. Jeg syns det er spesielt at artisten ikke ønsker at hennes lyttere skal dele sin erfaring, og at du gjør rett i å la bloggposten stå.

    Når jeg har anmeldt bøker har jeg i noen tilfeller fått henvendelser fra forfatterne, men da udelt positive. Det er jo, som andre er inne på her, gratis reklame for den det gjelder.

  14. Jeg har ikke lest det aktuelle blogginnlegget, men synes det virker rart at en artist skulle nekte deg å anmelde en offentlig konsert.

    Jeg mener du har gjort helt rett i å la innlegget bli stående.

  15. Iskwew says:

    Om du har vært på Øya og hatt en musikkopplevelse du ønsker å skrive om, så kan du selvsagt gjøre det. Du eier selv din opplevelse.

  16. -e- says:

    Du gjør helt rett i å la artikkelen stå. Det er en offentlig fremførelse, og da er du i din fulle rett til å gi dine betraktninger om denne, uavhengig av din faglige kompetanse som musikkanmelder. (I hvert fall når du tydelig klarlegger premissene for anmeldelsen i artikkelen.)

    Dette er antagelig en glipp fra en noe urutinert artist, som kanskje ikke har mye erfaring med offentlige spillejobber vil jeg tro.

  17. Bare et lite apropos: Det vakke så vanskelig å finne ut av hvem suttremailen kom i fra. Fin blogg du har starta, forresten.

    • jensottar says:

      Takk 🙂 Og nei, det er nok riktig – bare det lille utvalget av artister jeg har omtalt avgrenser jo mulighetene ganske grundig. Men sånn må det jo en gang være, uten å kunne gjengi deler av innholdet i den opprinnelige posten det gjaldt ville jeg eller ikke kunne laget denne saken. Har dog forsøkt etter beste evne å ikke henge noen ut, men heller peke på noen vesentlige spørsmål av en mer prinsipiell karakter. Så får andre vurdere hvorvidt jeg lyktes i særlig grad med det.

  18. Ola Nordmann says:

    Noen folk er bare helt bak mål. Som artist må du opptre offentlig og markedsføre deg for å få oppmerksomhet. Bare se på dei meste kjente artistene, skuespillerne og kjendisene. Jo mer dei er i media, jo lettere husker folk dem. En slik politikk som den artisten som kontaktet deg er jo det stikk mottsatte. Han vil jo bli glemt ser det ut som (med vilje).

  19. jensottar says:

    Hei igjen. Det har vært overveldendende respons på dette innlegget etter at VG.no la det på Lesernes VG. Jeg klarer ikke svare på alle kommentarer og innspill uten å gjenta meg selv til det kjedsommelige. Derfor denne kommentaren, der jeg vil klargjøre et par ting:

    1: Det er IKKE min intensjon å henge ut en eller flere enkeltartister. Jeg setter enorm pris på at noen gidder å underholde meg, så vedkommende har min dypeste respekt for det arbeidet h*n gjør med musikken sin.

    2: Jeg kan også forstå at noen ikke ønsker omtale rundt sin person, selv artister som opptrer i offentlighet. Alle har et behov for å kontrollere det som skjer i forbindelse med egen person – spesielt i disse dager der alt flyter rundt på nettet. Historien er full av sjenerte og/eller innadvente artister som i grunnen ønsker lite omtale. Nettopp derfor har jeg ikke brukt “h*n burde være glad for omtale” som argument i denne posten. Det samme gjelder det faktum at omtalen min av artisten i hovedsak var god – hvis man ikke liker omtale, så liker man ikke omtale. Og det er lov.

    3: Det jeg derimot ikke kan akseptere er at artisten bruker argumenter som “manglende referanser og kunnskap” når h*n forsøker å få meg til trekke omtalen. Det kan ikke være slik at kun de som er kvalifiserte, enten gjennom fagkompetanse, interesse eller stilling får lov til å omtale eller anmelde og publisere noe, det være seg på egen blogg, i debattforum eller andre medier (bredt definert).

    4: Artisten har aldri påstått at jeg MÅ fjerne innlegget, aldri referert til at h*n har rett til å få det fjernet på grunn av omtale av egen person eller brukt lignende argumenter. Vedkommende er i sin fulle rett til å spørre om jeg kan gjøre, på samme måte som jeg er i min fulle rett til å avslå.

    5: Dette handler derfor ikke egentlig om vedkommende artist, men er snarere et forsøk på å gjøre klart hvor jeg står mht publisering av materiale. Jeg har ingen illusjon om at det jeg gjør med denne bloggen er viktig for andre enn meg selv, men jeg synes at utviklingen i mediehverdagen er et spennende tema. Vi lever i en tid der profesjonelle medier utfordres av brukergenerert innhold (amatører), der gammeldagse argumenter som nevnt over nødvendigvis må bli motsagt og avslørt. I denne videre forstand handler innlegget mitt derfor like mye om sosiale medier vs. tradisjonelle medier.

    Jeg håper dette var litt klargjørende mht mine intensjoner. Tusen takk for alle innspill, jeg er veldig glad for at både bransjefolk, journalister (via Underskog) og “vanlige” folk er enige i konklusjonen min!

    Mvh
    Jens Ottar

  20. AnaMe says:

    Fin og nyansert oppklaring!

    Særlig de siste punktene er prinsipielt viktige, og det langt utover artisten som her tok kontakt.

    Det “nye” mediebildet innebærer en stor endring fra den gang det kun var etablerte, og i blant utvalgte, medier uttalte seg. I dag kan alle som vil, innenfor lovens rammer, dele om det de vil. Og fint er det. Selv om denne “nye” offentligheter innebærer utfordringer for enkelte, det være seg både personer og andre.

    Anførselstegn for øvrig brukt, siden det nye, i dag begynner bli ganske etablert. Det gjør imidlertid ikke debatten mindre viktig.

  21. Lill Eilertsen says:

    Hehe. Jeg synes du skal gi bandet en ukentlig anmeldelse. Følg deres aktivitet og blogg om dem. Gjerne litt sånn snilt og uvitende.

  22. Hvem sin goodwill skal man være opptatt av? Ikke selvhøytidelige artisters i allefall.

  23. Ha ha ha. Slike mailer burde du videresende til Rockheim sånn at denne historien kan bli tatt vare på for ettertiden. Du har uinnskrenket rett til å skrive hva du vil, når du vil og hvor du vil så lenge det ikke er krenkende eller injuryerende. La artisten gråte og frese men det er hennes problem, ikke ditt. Stå på og ikke la deg (eller andre) stoppe av en artist som har tydeligvis hatt en feil dag til feil tid med feil resulatat. Tror nok artisten gremmes av sine egne mailer når hverdagen melder seg og platesalget stuper i takt med manglende omtale 🙂

  24. Ingeborg says:

    Interessant problemstilling – kan man legge seg borti andres meninger, om meningen er om en selv?

  25. John says:

    Har gitt ut album og en singel i år.
    Fått mange fine anmeldelser og noen mindre fine.
    Altid trist med dårlige anmeldelser,men når jeg er så dum å gir ut musikk så er jeg pent nødt til å tåle slakt.

    I perioder har jeg vært i media, og da er jeg pent nødt til å finne meg i å bli misslikt av noen få personer. Peker en seg ut positivt i en sammenheng, er det fort noen som missliker deg. Sånn er det bare.
    Når en har funnet seg til rett med det at sånn er det, vil ikke andres anmeldelser eller opplevlser prege en. Alle må få lov til ha sine meninger og følelser til det de ser og opplever.

    Jeg har lest bloggen din. Du skriver bra og er ærlig med det du liker og ikke liker eller ikke forstår. Da har du rett til å mene hva du vil om en konsert som er i offentligheten. Du har heller ikke vært nedlatende mot artisten.
    Har selv spilt mange konserter opp igjennom årene og responsen har vært veldig bra mange plasser,men det betyr ikke at alle i forsamlingen liker det. Hadde blitt litt dumt å si fra scena at ” du kan gå, for du klapper ikke” og pekt på personen som ikke er så veldig ivrig.

    Nei det blir bare for dumt. Fortsett med å skriv om dine opplevelser om musikk. Om nye artister eller om gamle travere. Jeg har allerede bookmarket bloggen å gleder meg til å lese mer.

    • jensottar says:

      Hei John,

      Dette var en veldig hyggelig tilbakemelding å få på morrakvisten! Også veldig hyggelig at du liker bloggen min – den oppdateres mer eller mindre regelmessig, ikke kun om musikk, men også om det når det faller seg slik 🙂

      J.

  26. Vibeke Karlsen says:

    Nå har ikke jeg lest alle kommentarene ovenfor, men artisten høres i beste fall ut som han/hun/de har hollywood-nykker. Nå for tiden bes jo f.eks aviser om å la artisters managere godkjenne bilder som publiseres etc. Helt høl i hue, spør du meg! Opptrer du offentlig, må du tåle offentlig kommentar, sånn er det. Og tåler du det ikke, må du rett og slett finne noe annet å gjøre. Det hadde vært annerledes om du hadde omtalt private anliggender eller hetset artisten, der går den gyldne grensen, men opptreden på en offentlig konsert er helt legitimt å mene noe om!!

Leave a comment