Julestemning: Kokt oksetunge


TungeOmtrent så lenge jeg kan huske har kokt oksetunge vært et av julens store kulinariske  høydepunkter. Tykke skiver av mormors kokte oksetunge på ferske brødskiver – det kan nesten ikke bli mer julete enn det. Riktignok får man kjøpt ferdigskivet oksetunge i påleggspakninger fra f.eks. Gilde og Finsbråten også, men skivene er både for tynne og ofte varierende i smaken. Så hvorfor ikke koke selv? Tunge er en tradisjonsrik rett som smaker kjempegodt, selv om den jo tross alt ser litt guffen ut – litt som en blanding av en alien og en avkuttet arm.

Du trenger: 1 stk rå oksetunge (veier som regel mellom 1,5 og 2 kg), en stor kg, masse kaldt vann og rikelig med tid.

Slik gjør du:

1: Vask hendene med varmt vann og såpe. Dette må du alltid gjøre når du skal lage mat, selv om du bare lager til deg selv.

2: Åpne pakken og hell av væsken (blod og gørr).

3: Kok opp rikelig med vann i en stor kjele. Vannet skal akkurat begynne å koke. Skru ned varmen, slik at vannet holder 85-90 grader (rett under koketemperatur).

4: Ha i tungen. Den vil synke til bunns i kjelen.

5: La tungen trekke i 2,5-3 timer, til den holder en innvendig temperatur på ca 75 grader (hvis du bruker steketermometer altså). Underveis vil tungen flyte opp til overflaten av kjelen. Bruk gjerne lokk helt eller delvis, slik at vannet ikke damper bort. Kokt oksetunge er så avgjort ikke hurtigmat!

6: Indikatorer på at tungen er ferdig: Skinnet strekkes og løsner (bruk en gaffel eller kniv – hvis skinnet ikke slipper må tungen koke lengre). En stekepinne eller strikkepinne kan stikkes gjennom tungen omtrent uten motstand.

7: Ta tungen ut av kjelen. Snitt opp huden på undersiden av tungespissen og flå av skinnet. Skinnet er matt rosa, mens tungen skal være friskt mørkerosa under skinnet.

8: La tungen avkjøles på benken, hvis du ikke er en av dem som foretrekker den varm. Det er definitivt ikke jeg.

Tungen er nå klar til spising. Selv synes jeg den er best når den får et døgn i kjøleskapet først – da får kjøttet satt seg litt, og den karakteristiske konsistensen og smaken kommer til sin rett.

Kokt oksetunge kan fint deles og fryses ved behov. I min husstand er det bare jeg som liker denne delikatessen, og 1,8 kg tunge blir litt mye å fortære selv for meg. Derfor deler jeg den i to og fryser halvparten. Nam!

Vel bekomme og riktig god kulinarisk jul!

 

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Jul, Lunchprat, Matblogg and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Julestemning: Kokt oksetunge

  1. Torill says:

    Tips til en annen gang du koker (antar det er for seint nå…): Kraften som er igjen i gryta er genial som bare til saus og supper. Kan også fryses i mindre enheter, og man trenger jo ikke ta vare på 2,5 liter av det…
    Uansett om smaken endrer seg og det er mer å hente i tomatsilden søster lager etter mors oppskrift, eller røkte kjøttvarianter – tungen mister ikke statusen. Sånn er det bare:-)

  2. Etter jeg leste dette innlegget tenkte jeg lenge og vel på om jeg skulle foreslå for gubben at vi skulle kjøpe ei sånn tunge og prøve, men så blei jeg litt redd for at han skulle svare ja, så da tok jeg ikke sjansen;)

Leave a Reply

