Gjesteinnlegg: PREPkurs (av Frøken Steen)


Jeg har behov for å få ut noe.  Det er noe jeg har tenkt på over lengre tid, men som jeg fortløpende har vurdert som ikke verdt å si noe om.  Helt til forrige dagen, da jeg fikk en invitasjon som illustrerer det hele på en god måte. Forrige dagen ble jeg nemlig invitert på et PREPkurs. Vet du ikke hva et PREPkurs er? Kort sagt er det snakk om et forebyggende program som skal bedre kommunikasjonen og styrke samlivet. Det er selvfølgelig et amerikansk konsept, og her i Norge er det Modum bad som har oversatt og bearbeidet det for norske forhold. Kurset holdes av en mannlig og en kvinnelig kursleder, og det er også Modum bad som utdanner alle disse. Kjempegreier, tenker du kanskje, og jeg er i så fall helt enig. Jeg vil faktisk tro at de aller fleste vil ha stor nytte av å delta på et slikt kurs en eller annen gang, og at bevissthet rundt kommunikasjon kan være med på å forebygge noen samlivsbrudd. Så jeg gir i utgangspunktet tommel opp for dette.

De som kjenner meg vet at jeg nylig har gjennomgått et brudd av den stygge typen. Vi snakker ikke om vold eller lignende, men måten jeg ble dumpet på gjør at det visstnok kvalifiserer for å bli kalt ‘stygt’ likevel. Veldig stygt. Men det går greit. Av og til slenger livet en murstein i trynet på deg helt uten at du fikk noen advarsel om at den kom, og man kan liksom ikke gjøre noe annet enn å tørke blod, lappe sammen, og gå videre. Så det gjorde jeg. Det gjør jeg, og nå blir jeg altså invitert på PREPkurs.

At jeg i det hele tatt fikk en invitasjon til dette kurset taler vel for at det muligens er en masseutsendelse, siden jeg er voldsomt singel og ikke akkurat i behov av noe slikt. Og selv om vedkommende som inviterte meg helt klart kunne gjort en bedre jobb med tanke på å treffe rett målgruppe, var det ingen krise. Det som derimot ikke var fullt så greit var at da jeg så nærmere på det, viste det seg at jeg kjenner den mannlige instruktøren godt. Litt for godt, og de årvåkne av dere har sikkert allerede gjettet på at det selvfølgelig er snakk om eksen min. Min eks, som ikke evnet å kommunisere med meg i forholdet, og avsluttet det brått og plutselig, skal nå altså holde PREPkurs for par. Jeg klarer liksom ikke å si det uten at sarkasmen ligger tykt utenpå, for jeg blir litt provosert av det.

Ok. Jeg blir veldig provosert, og nå nærmer vi oss det som er mitt poeng.  Per i dag tilbys det utallige mengder av kurs og seminarer som skal bidra til at du får et bedre liv, alene eller sammen med partner.  Gode og dårlige, billige og dyre. Noen av dem holdes av erfarne og høyt utdannede personer med faglig tyngde, andre av folk som knapt har gjort ferdig videregående skole, og som på tross av at de aldri har jobbet i feltet, har gitt seg selv en kul tittel fordi de har skjønt at det er penger å hente. Så bør det ikke være en eller annen form for kvalitetssikring av slike kursholdere, eller skal hvem som helst kunne ta seg en ubeskyttet tittel, og melke den for alt det er verdt?

Og for å ta dette konkrete eksempelet. Når man skal holde et samlivsforbyggende kurs, bør det ikke være et minimumskrav at man har nådd en viss alder? At man har erfaring fra minst et forhold som har vart over noe tid? Eller at man evner å kommunisere med sin egen partner? Nei? Er jeg bare en bitter og sur eks nå?

Kanskje er jeg det akkurat i dette tilfellet. Jeg liker å tro at jeg ikke er det, men når jeg har bekjente som vurderer å melde seg på noe de automatisk antar er kvalitet fordi Modum bad er indirekte involvert, så må jeg si noe. Nå skal det selvfølgelig tas høyde for at eksen muligens har sett lyset den siste tiden, eller at han kanskje er så god på teori at han ikke trenger å få det til i praksis for å kunne lære det bort med suksess.  Jeg syns bare at det er et godt eksempel på hvor viktig det er at man ikke sluker alt som tilbys rått, og at man bør ta seg tid til å undersøke litt dersom man har tenkt til å bruke penger på det. Nemlig.

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Gjesteinnlegg, Idioter, Irritasjon, Livet and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

