Synskorrigering


Jeg har vært brillebruker siden barneskolen, og har nå kommet til den erkjennelse at jeg ønsker synskorrigerende laserbehandling. Men jeg er altså betenkt og setter pris på innspill.

En gang i tredje- eller fjerdeklasse på barneskolen begynte jeg med briller. Siden jeg gradvis hadde blitt mer og mer nærsynt ante det meg egentlig ikke hvor lite jeg faktisk så på avstand før mitt første brillepar satt på nesen. Mens jeg før måtte myse mot tavlen i klasserommet for å se hva frøken Ranveig skrev, så jeg nå at TV-antennen på taket til naboen faktisk hadde mange separate tagger. Det var som om en helt ny verden åpnet seg.

Opp gjennom årene har jeg vært relativt aktiv – jeg har spilt fotball, bandy, innebandy, stått og gått på ski – alt med briller. I det store og hele har de ikke vært plagsomme, og fordelene har bestandig vært større enn ulempene. Men over tid føler har jeg likevel følt på at det hadde vært veldig greit å slippe disse brillene. De har en lei tendens til å dugge og ise når jeg driver med vinteraktiviteter, de kan slett ikke brukes hvis jeg skal bade, jeg kan ikke bruke vanlige solbriller uten styrke og den nye 3d-trenden på kino er et sant helvete. Som sagt, ikke de helt store problemene hver for seg, men it all adds up in the end. Det høres kanskje banalt ut, men jeg drømmer om å kunne kjøpe meg et par enkle solbriller etter innfallsmetoden, uten å måtte få slipt til dyre brilleglass med styrke. Eller skibriller som ikke må ha plass til mine briller inni. For ikke å snakke om å kunne bevege seg utendørs når det regner uten å ha brillene dekket av dugg og regn umiddelbart.

Hva med linser, sier du kanskje? Tro meg, det er vurdert, men jeg har såpass selvinnsikt at linser ikke er noe alternativ. Jeg er både klønete og distré, så jeg ville sannsynligvis miste linser over en lav sko, for ikke å snakke om å glemme å ta dem ut.

Dermed gjenstår laserbehandling. Jeg har tenkt tanken lenge, men kviet meg for å sjekke mulighetene. Prisen er en ting, men det høres unektelig skummelt ut – til tross for at dagens behandlinger ikke lenger innebærer fysisk skjæring i øyet. Jeg regner forsåvidt med at det går bra, statistisk sett er sannsyligheten for komplikasjoner forsvinnende liten.

Nå tror jeg likevel at jeg har bestemt meg for å gjøre dette, men må spare opp litt kapital først. Det er tross alt en god og langsiktig investering i egen velvære. Jeg skal dessuten være kvalifisert, synet har vært stabilt over lang tid nå. Men i mellomtiden trenger jeg litt hjelp fra dere: Kjenner dere noen som har fått synskorrigerende laserbehandling, eller har dere selv fått det? Hva er erfaringene deres? Var det vondt? Tok det lang tid å komme seg igjen? Hvilke klinikker anbefaler dere?

Tilbakemeldinger og delte erfaringer tas i mot i kommentarfeltet med takk!

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Livet and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

