Dagens bok


Som ivrig bokleser og bruker av sosiale medier slo deg meg forleden at det er underlig at ingen har opprettet en Facebookside for Dagens Bok. Siden jeg allerede har siden Dagens Sko liggende  ute tok jeg saken i egne hender og opprettet nettopp Dagens Bok. Målsetningen min er at siden skal være for alle som leser bøker, for at man skal kunne fortelle andre hva man leser, få og gi anbefalinger, diskutere bøker og i det hele tatt la seg inspirere.

Siden fikk for øvrig 60 “likes” ganske raskt, og hvis aktivitetsnivået holder seg i nærheten av hva det har vært i den spede oppstarten kan dette bli veldig bra. Det  håper jeg i alle fall på.

I mellomtiden kan jeg presentere hva jeg selv for tiden leser, nemlig bok 2 i R. Scott Bakkers Prince of Nothing-serie, “The Warrior-Prophet”. Serien er trygt plassert i fantasysjangeren, og er ikke forskånet for helter, slemminger, hellige kriger og magi, men seriens kompleksitet og sammenveving av filosofisk/religiøst tankegods og den realpolitiske handlingen gjør at den skiller seg fra mye annet fantasyræl. Serien har et klart makropolitisk perspektiv, der handlingen drives av storpolitikk og makt (som f.eks. Steven Erikssons Malazan-bøker eller George R. R. Martins “A Song of Ice and fire“), i motsetning til persondrevne fantasyfortellinger som i hovedsak dreier seg om enkelte hovedpersoner og deres utvikling og eventyr (som f.eks. David Eddings Belgarion-saga eller Night Angel-trilogien til Brent Weeks, for å nevne noen).

Boken leser jeg som  e-bok i Kindleappen på min HTC Desire HD mobil og Samsung Galaxy Tab nettbrett. Du kan for øvrig kjøpe e-boken på Amazon.

Og når jeg først er inne på det å lese bøker i noe annet enn papirformat – jeg har selv nesten helt sluttet å lese bøker på papir og konvertert helt til mobil/nettbrett. Jeg synes det er genialt å kunne ha en bok tilgjengelig til enhver tid, uansett hvor jeg er – så lenge jeg har batteri, da. Er det mørkt rundt meg kan jeg invertere fargene (sort bakgrunn og lys tekst), blir skjermen skjærende i øynene kan jeg dimme lysstyrken, øke tekststørrelsen eller endre fargen på bakgrunn og tekst. Har jeg lyst på en bok er det bare å søke den opp på Amazon, kjøpe og synce til mobil/nettbrett. Nå leser jeg riktignok mest engelsk, og derfor ikke avhengig av håpløse norske forlag og nettbokhandler i så måte.

Uansett, når jeg først er inne på dette vil jeg veldig gjerne vite hvordan du foretrekker å lese bøker –  er du av den tradisjonelle typen som føler at bok ikke er bok med mindre du får trykksverte på fingrene? Eller omfavner du nymotens påfunn med skrift på skjerm i store eller små størrelser?

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Boktips, Dagens bok, Dagens sko, Poll, Sosiale medier and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Dagens bok

  1. Miriam says:

    Night Angel-trilogien er ganske digg, da. Jeg fikk til og med Hanna hekta på den, Hanna som stort sett bare leser undertekster på TV. Når det er sagt synes jeg det er tøft at fantasy-sjangeren fornyes litt, for det er jo en grense for hvor mye man gidder av den samme formelen om og om igjen. Ble nylig ferdig med “A Game of Thrones”, og den overrasket meg. Jeg sammenlignet den selvfølgelig umiddelbart med WoT-serien, og jeg må si det var forfriskende med litt mer “gritty” fantasy. “The Warrior Prophet” står nå på må-lese-lista!

    • jensottar says:

      Gud bedre, ja! Jeg leste meg fullstendig mett på fantasy en periode, og leste deretter lenge stort sett kun sci-fi (space opera eller military sci-fi). “Prince of Nothing”-trilogien er egentlig en kun en deltrilogi av en større serie (“The Second Ascension”), så her er det mye å kose seg med.

      Kan for øvrig anbefale Steven Eriksons “Malazan Book of the Fallen”-serie på ti usedvanlig tykke bøker. Det er enormt stort og komplekst og ikke minst variert. Langvarig, uten å bli ræva, som WoT tidvis var. http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen

      Forresten (og det er sikkert stygt å si det) tok WoT seg kraftig opp etter at Jordan døde og Brandon Sanderson overtok oppgaven med å fullføre det langdryge verket.

  2. AnaMe says:

    Min poll-avhuking for papir trenger en tilføyelse.
    Det har liten sammenheng med fravær av omfavnelse for ny teknologi, derimot handler det enn så lenge om en pause fra nettopp teknologien. I hvert fall enn så lenge…

    For øvrig gjenta: Strålende initiativ Dagens bok!

    • jensottar says:

      Takker. Kan vel være noen som tenker som deg, Aslaug. For min egen del handler det om smidighet og fleksibilitet. Mobilen har jeg alltid med meg, og når jeg først leser noe der er det bare tungvint å trekke veksel på samme bok i papirformat. Billigere er det også å kjøpe e-bøker🙂

Leave a Reply

