Europas 10 tøffeste fotballarenaer


Som ivrig Football Managerspiller opp gjennom årene har jeg lagt merke til at det er noen hovedtrender som går igjen når det gjelder stadionnavn. Veldig mange arenaer er oppkalt etter byen eller stedet der de ligger – naturlig nok. En stor andel er også oppkalt etter klubben som har arenaen som sin  hjemmebane, mens atter andre er oppkalt etter kjente personer fra nærliggende områder. I dagens fotballhverdag er det (dessverre) også stadig flere arenaer som bærer sponsornavn. Denne siste trenden er selvsagt en uting.

Gitt disse hovedtrendene er det følgelig fryktelig mange kjedelige stadionnavn der ute. I denne bloggposten henter jeg derfor frem de 10 aller aller aller kuleste arenaene – pluss 3 som ikke nådde helt opp – utelukkende nominert på bakgrunn av stadionnavnet. Noen er morsomme, noen er tøffe og noen låter bare helt fabelaktig bra. Mangler din favoritt? Sleng inn en kommentar, da vel!

Aller først tre kandidater som ikke nådde helt opp: Stade de Suisse Wankdorf (Sveits, hjemmebane for Young Boys), Høje Bøge Stadion (Danmark, hjemmebane for Svendborg Forenede BK) og Guldfågeln (Sverige, hjemmebane for Kalmar FF). Wankdorf og Høje Bøge er morsomme på en barnslig måte, mens Guldfågeln gir assossiasjoner til billig kyllingfilet på svenskegrensa. Det skal føyes til at Høje Bøge Stadion ikke er oppkalt etter en gjeng gladhomser på speed, men snarere etter de høye bøketrærne som omgir stadion. Særlig.

Så over til min topp 10-liste:

10:  Craven Cottage (Fulham FC, London, England)
Craven Cottage har i følge Wikipedia vært hjemmebane for Fulham FC siden 1896, og huser i dag i underkant av 26 000 tilskuere. Navnet stammer fra “Crave Cottage”, et kongelig jaktslott med historie 300 år bakover i tiden. Direkte oversatt betyr Craven Cottage “feiginghytta”, og gir i alle fall meg assossiasjoner til ei koselig lita hytte i skogen – kanskje litt som hytta til bestemor i eventyret om Rødhette og ulven, eller huset til de 7 dvergene. Når man ser på bilder av arenaer bygger stadionarkitekturen definitivt oppunder dette inntrykket.

9: Traktor Stadium (FC Partizan Minsk, Hviterussland)
Dette stadionnavnet er kun gøy på norsk som følge av den engelske skrivemåten av navnet, og jeg mistenker at betydningen av det russiske “Traktar” slett ikke betyr traktor (som i kjøretøyet på det norske bondelandet). Uansett, Traktor Stadium ligger i den hviterussiske hovedstaden Minsk, og rommer knapt 18 000 tilskuere. Arenaet ble bygget midt på 60-tallet, og hvis ikke Traktor-navnet gir deg assossiasjoner til solidarisk drevne kollektivbruk, så kan du jo gjette på hvordan arkitekturen ser ut. Eventuelt google det.

8: Alfheim stadion (Tromsø IL, Norge)
Vår nordligste Tippeligaarena, og hjemmebane for Tromsø. Navnet kommer fra norrøn mytologi – Álfheimr var en av de ni verdener (sammen med f.eks. Jotunheim, Midgard og Åsgård), der hjemverdenen til alvene. Arenaen ligger på en høyde midt på den sørlige delen av Tromsøya. Med midnattssola, fjellene og havet som bakgrunnsteppe klinger dette norrøne navnet perfekt på denne arenaen!

7: El Madrigal (Villareal, Spania)
El Madrigal ligger i Villareal i Spania, og er oppkalt etter de omkringliggende landbruksområdene. Med kapasitet på 23 000 tilskuere ser jeg for meg en superhelt med maske og kårde når jeg hører navnet “El Madrigal”. Litt som Zorro, altså. Det flyter godt over tungespissen og klinger pent i øregangene. Det er verken morsomt eller søtt, men er likevel et flott stadionnavn!

6: GelreDome (Vitesse, Arnhem, Nederland)
GelreDome stod ferdig i 1998, og ble bygget spesielt til fotball-EM i år 2000 (Euro2000) i Belgia og Nederland. GelreDome tar 34 000 tilskuere, er overbygget med tak som kan åpnes og lukke etter behov, og har mulighet for å trekke gressmatta ut av stadion når det for eksempel er konserter eller andre arrangementer som er uforenlig med gressplen på arenaen. Jeg mener også at jeg har hørt at arenaen er så høy og trang at gressmatta ikke får nok lys og sol selv om taket er åpent, at gressmatta må rulles ut av arenaen for at gresset skal gro skikkelig. GelreDome er med på lista mi utelukkende fordi jeg får Mad Max-assossiasjoner av navnet. Tenk så fett det hadde vært med en remake av “Beyond Thunderdome” med tittelen “Beyond GelreDome”. Jeg ser for meg lavtliggende post-apokalyptisk Nederland oversvømt av det stigende havnivået, der de få gjenlevende menneskene har gjort de vanntette fotballarenaene til siste skanse mot de sydende vannmassene. Litt som Waterworld krysset med Mad Max altså.

5: Dragão (FC Porto, Portugal)

Dragão er hjemmebane for den portugisiske storklubben FC Porto, og har en tilskuerkapasitet på over 50 000. Navnet på kjempearenaen betyr rett og slett “Drage” på portugisisk, noe som gir Dragão en fortjent femteplass på navnelista mi.

4: Frankenstadion (FC Nürnberg, Tyskland)

Hjemmebane til FC Nürnberg i tysk 1. Bundesliga og tar 48 548 tilskuere. Navnet skal uttales med tysk presisjon og schwung (“Frankenschtadion”), og kunne like gjerne vært navnet på slottet til Dr. Frankestein. Jeg ser for meg et kolossalt slott på toppen av et fjell, med lyn og torden, gale professorer og livredde jomfruer i nød. Frankenschtadion er deilig å uttale, gir deilige assossiasjoner og fortjener derfor 4.-plass på min liste over verdens kuleste stadionnavn. Kunne fått plass enda lenger opp på lista, men skjemmes dessverre av det i perioden 2006-2011 het easyCredit-Stadion. 

3: Euroborg (FC Groningen, Nederland)

Euroborg ble ferdigstilt i 2006/2007, og huser 22 500 tilskuere. [Red: Her gikk det litt fort for meg – denne arenaen ble selvsagt ikke bygget til Euro2000, som jeg opprinnelig skrev]. Jeg får følgende assossiasjoner til arenanavnet: I det samme post-apokalyptiske oversvømte Nederland som nevnt under GelreDome, der mektige kapitalistiske korporasjoner kjemper om herredømmet, er Euroborg hovedkvarteret til den korrupte Eurokorporasjonen, restene av den Europeiske sentralbanken. Fra denne mørkets festning drives det lyssky virksomhet, styrt av Europarådet – mektige, mørke herrer hvis identiteter er ukjente. Euroborg har for øvrig også kule tilnavn, og går på folkemunne både under “de Groene Hel” (det grønne helvetet) og “de Groene Kathedraal” (den grønne katedralen).

2: Riazor (Deportiva La Coruña, La Coruña, Spania)
Hvis Euroborg og GelreDome gir meg post-apokalyptiske visjoner er Riazor det stikk motsatte – jeg ser for meg en mektig og uinntakelige middelalderfestning der tempelriddere forsvarer kristendommen mot de invaderende horder. Trenger jeg si mer? Neppe.

1: Stadium of Light (Sunderland, England)

Jada, du leste riktig: Verden fineste, tøffeste, kuleste og deiligste stadionnavn tilhører Sunderland. SUNDERLAND, dammit! Who would’ve thunk it? Anyway, Stadium of Light er akkurat så pompøst uten å bikke over på det smakløse. Det er ikke så mye annet enn navnet som er fint med denne arenaen, som tar oppunder 49 000 tilskuere og dermed er blant de fem-seks største i England. Navnet Stadium of Light er, i følge Wikipedia, en hyllest til gruveindustrien som sørget for rikdom og blomstring i byen. Jeg ser for meg at hvis engler og djevler spiller fotball, så ville englenes hjemmebane hete nettopp Stadium of Light. Vakkert.

PS: For øvrig heter også Benfica sin hjemmearena “Lysets stadion” – på portugisisk blir det “Estadio da Luz”. Det er på ingen måte like kult med norsk-anglikanske ører.

Kilder:

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Fotball, Lunchprat and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

24 Responses to Europas 10 tøffeste fotballarenaer

  1. Bra blogg, Jens Ottar!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Vil du ha flere tips om gode blogger kan du følge Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg

  2. Daniel says:

    Fine er disse ja, men syns Amsterdam Arena hadde fortjent en plass på denne lista

    • jensottar says:

      Hei Daniel, takk for tilbakemelding – Amsterdam Arena er uten tvil en fin arena, men vurdert utelukkende etter navn? Ikke så sikker da gitt, er ganske mange jeg ville rangert foran.🙂

  3. FinnerIkkePåNoe says:

    Ble overrasket over at Stadium of Light var etter din mening det beste navnet, må si meg veldig enig. Så hadde du også valgt et perfekt bilde også🙂

    Håper du noen gang kan lage en slik en igjen med utgangspunkt i best historie.
    (Er United supporter så er kanskje ikke så rart jeg vil ha litt historie også🙂 )

    • jensottar says:

      Hei og takk! Tviler på at jeg kommer til å lage posten du beskriver – vil ta meg for lang tid å lese meg opp på så mange arenaer, er jeg redd. Dessuten ville det blitt så veldig seriøst og så mange som var uenige, det er jo ikke så rent få arenaer (Drømmenes teater inkludert) som har tonnevis med tung og god fotballhistorie å trekke på! Men som sagt, “Stadium of Light” er rett og slett et nydelig stadionnavn!

  4. vargas12 says:

    Hei Jens Ottar!
    Artig innlegg- Men du har selvsagt hoppet over eller glemt den vakreste av dem alle, arenaen med mest sjel, passion og historie. Klubben som eier denne Stadion- som var med på å starte det hele i 1877 har mange tusen norske fans også.
    Det er selvsagt snakk om ærverdige Molineux Ground, som ble bygd om og omdøpt til Molienux Stadium på nittitallet.
    Molineux ligger i byen Wolverhampton, der og hardt kjempende ulver spiller sine hjemmekamper. Populært kalt Wolves! De er med i verdens tøffeste liga, Premier League i England.
    Verdens deiligste stadion!

    http://www.vargas12.com/2011/06/wolves-laget-som-gjor-alt-riktig/

    Vennlig hilsen

    Vargas

    • jensottar says:

      Hei Vargas, takk for innspill. Må innrømme at jeg rett og slett har oversett Molineux – et stadion som uavhengig av historie og sjel har veldig fint navn og fint kunne vært i nærheten av en plass på lista mi!

  5. TeddyQ says:

    vil bare si ifra at stadium og light fort blir Stadium of shite når for eksmepel newcastle folk snakker om stadion, noe de vel burde tenkt på når de fant på navnet..

    • jensottar says:

      Hehe, er vel ikke noe nytt at erkerivaler slenger drit om motstanderen, det være spillere, stadion eller fans. Men takk for artig innspill!

  6. Thorbjørn says:

    Med mine hvite øyne må jeg jo bare si at “White hart lane” er et vidunderlig stadiumnavn. Men synes du har funnet fram mange kule! Stadium of Light synes jeg også er et flott stadiumnavn, i tillegg kult at du har funnet mange jeg ikke har kjennskap til!

    • jensottar says:

      Takk for innspill, Thorjørn! Tottenham har lenge vært “mitt” lag i England også, og når jeg tenker meg om er den hvite hjortens bane også et fint navn – det har du helt rett i.

  7. Harald says:

    Hva med Underhill stadium (Barnet)? Eller er den utelatt siden Barnet vil flytte til ny stadion?

    • jensottar says:

      For å være helt ærlig så var ikke Underhill en gang oppe til vurdering. Delvis en forglemmelse (å vurdere den), delvis ignorering. Men når jeg nå tenker meg om får jeg fine assossiasjoner til et selvberget dvergesamfunn som driver hemmelig gruvedrift under en ås på den engelske landsbygda.

  8. Bjarne says:

    Synd ikke kallenavn teller. “Theatre of Dreams” burde kommet ganske høyt opp, selv om ikke “Old Trafford” passer inn på en slik liste.

    • jensottar says:

      Joda, “Theatre of Dreams” hadde nok fått være med. Men hadde nok uansett ikke kommet foran kallenavnene på Euroborg; “de Groene Hel” (det grønne helvetet) og “de Groene Kathedraal” (den grønne katedralen).

  9. Issi Mac says:

    Dårlig kilder om Euroborg da den ble åpnet i 2006… altså 6 år etter EM 2000… Tippe du her eller hvor fikk du den informasjonen fra?

  10. heiaodd says:

    Heisann! Har noen artige navn fra Telemark, om du skulle finne på å lage en sånn liste på ny😉 Myrhaug Stadion(Langangen IL), Helges Plass(Skidar IF), Kjapp Stadion(Kjapp IL), Treungen Stadion(Treungen IL), Eventyrøy Stadion(Seljord IL). Noen av disse du ville vurdert?

    • jensottar says:

      Hei, Oddemann! Tviler på om jeg revisiterer denne tematikken på nytt, og i alle fall ikke på lavt norsk nivå. Men når det er sagt setter jeg veldig pris på forslagene dine – spesielt Eventyrøy Stadion faller i god jord her!

  11. Anders says:

    Hvis vi først er inne på merkelige stadionnavn i lavere divisjoner: Westernsletta (Grindvoll) og Sittpåsletta (Moen Sportsklubb).

  12. Og Krøllgresset (nå TUIL-Arena) i Tromsdalen er ikke med på lista?😉

    Flott liste uansett!

Leave a Reply

