Juleglede og kundeservice


Jeg var innom Byporten for noen dager siden for å hanke i land de siste julegavene. Ikke uventet havnet jeg på Tanum bokhandel. Jeg kjøpte boken jeg skulle ha og gikk til pakkedisken for å få den pakket inn. Der stod de en lang rødhåret bengel av en unggutt som sikkert var innleid for anledningen. Jeg lot meg ikke akkurat imponere av hvor Kfingernem og effektiv han var, og kvitret følgende litt utpå kvelden:

“Tanum på Byporten burde seriøst spandert på pakkehjelpen ett aldri så lite kurs. Hvor vanskelig skal det egentlig være å pakke inn ei bok?”

Dagen etter fikk jeg svar fra Tanums twitterkonto:

“Hei, vi beklager treg innpakning i går! Stikker du innom Tanum Byporten igjen ligger det en gave til deg der. God Jul!”

Dette mens jeg var ute spiste med mor og far, og slett ikke hadde tenkt meg ned til byen igjen. Men så ble jeg fryktelig nysgjerrig, så det ble en kjapp avstikker på vei hjem. Lett heseblesende sprang jeg inn på Tanum og spurte jentene bak disken om det var pakke til meg. Og det var det jo.

image

Pent innpakket i rødt gavepapir og sirlig krusedullet gavebånd i sølv, og med påskriften “Til Jens Ottar. Fra Tanum.

Vel hjemme, etter å ha foreviget herligheten, havnet gavepapiret raskt i bøtta og innholdet var kommet trygt ut i lyset. Som seg hør og bør fra en bokhandel var det en bok, eller rettere to bøker i en; Jens Lapidus’ “Aldri fucke opp” og “Cash” i en praktisk dobbelpocket.

image

Så takket være en oppmerksom og hyggelig twittergjeng hos Tanum ble en litt grinchete dag straks litt bedre. De hadde slett ikke trengt å følge opp min noe sleivete kverulering – mange butikker eller kjeder hadde nok ikke en gang giddet å svare – men med en liten gest som kostet dem minimalt har de sikret seg litt ekstra goodwill hos meg. Og kanskje hos andre som leser dette.

Så er det bare å krysse fingrene for at den lange, rødhårete bengelen i pakkedisken lærer seg noen praktiske knep for å lette egen arbeidsdag og gjøre kundenes handleopplevelse litt smidigere nå i siste innspurt før jul.

God jul!

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Jul, Lunchprat and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

