Gavedryss


La bare en ting være klart: Jeg elsker å få pakker i posten! Det spiller ingen rolle om det er bøker eller spill jeg har bestilt selv eller pastillesker kjedebrevmottakere har sendt meg – det er like gøy uansett! Derfor sto gleden i taket da jeg fredag og lørdag mottok hele 3 (!!!) bobleplastkonvolutter i postkassen (postkassen, postkassen). Ja, du leste rett – 3 bobleplastkonvolutter på 2 dager.

Hvorfor, spør du? Takket være Twitter, svarer jeg da. Twitter? How come? Jo, det skal jeg fortelle deg.

I all min geniale og utspekulerte kløkt smidde jeg renker og drev spill i kulissene, og satte tre halvoffentlige virksomheter opp mot hverandre, til en veritabel kundesmøringskrig. Eller, når sant skal sies var det @eivindl som satte meg på tanken. Men i hvert fall; jeg dro med både @NSB_no, @Ruter og @Presserom (Statens Vegvesen sitt presserom på Twitter) i “samtalen” og oppfordret dem alle til å smøre meg som kunde med propaganda og gavedryss. Og vet du, det virket! Tre av Norges mest  utskjelte virksomheter måtte alle gi etter for det vanvittige presset de blir satt under i Sosiale Medier, av ingen ringere enn meg. Meg! “Send oss adressen din på DM” (privat melding på Twitter, for de uinvidde), sa de, “så skal du få gull, røkelse og myrra.” Selv om dialogsnutten under viser at det satt et stykke inne:

Og gjett om jeg fikk. NSB var først ute, med bobleplastkonvolutt allerede fredag – dagen etter den store utpressingsrunden. Forventningsfull åpnet jeg konvolutten og fant følgende innhold:

Jepp, mobilvanter og USB-minnepinne forkledd som lokomotiv. Begge deler med tydelig NSB-logo, og toget sågar med “Lillehammer”-skilt. Stor stas! Mobilvantene kommer garantert godt med nå som høsten nærmer seg – ingenting er som å kunne tvitre ute i høstmørket uten å fryse på fingrene!

Og lørdag ettermiddag fant jeg to nye bobleplastkonvolutter i postkassen. Innholdet i konvolutten fra Statens Vegvesen var forsåvidt som forventet – pressesjefen hadde jo allerede røpet innholdet på Twitter – nemlig to stk isskraper og en stk nøkkelring med lys:

Isskrapene kommer nok, i likhet med vantene fra NSB, godt med nå som vinteren står for døren. Jeg har allerede skrapet is av bilen tre ganger i løpet av september, så bruksslitasjen på skrapene er høy ute på bygda. Nøkkelringlyset med Vegvesen.no og “Husk bilbelte” på funket umiddelbart dårlig, men etter å skrudd den fra hverandre og satt den sammen igjen lyser den nå som bare det. I tillegg til hardware lå det også en håndskrevet hilsen i konvolutten, fra pressesjef Kjell B. Vinje selv, der han takket for “idè, press og RT“. Selv takk, Kjell!

Den gjenstående bobleplastkonvolutten var dermed fra Ruter# – Stor-Oslos kanskje aller mest utskjelte tjenestetilbyder noensinne. I pakken fra dem lå det 2 x 2 skistropper med Ruter#-logo, et stk nøkkelbånd med refleksfunksjon og en boks med mintpastiller.

Jeg konkluderer med at kaldere tider er et gjennomgående tema hos disse tre virksomhetene fra samferdselssektoren.

Gjennomgående er også serviceinnstilling og god dialog med brukere/kunder i sosiale medier. NSB var veldig tidlig ute, og har fått mye ros for arbeidet de har gjort på Facebook og Twitter. Også Ruter# kommer, etter min mening som bruker, meget godt ut av den rollen de har påtatt seg på Twitter. Både NSB og Ruter# har forholdsvis rask responstid (innenfor den normale arbeidsdagen) og en god balanse mellom tørr info, god tone og ydmykhet i dialogen med brukerne. Synes i alle fall jeg.

Statens Vegvesen har ikke holdt en like pro-aktiv profil på Twitter, og satser foreløpig mer på info-spredning enn å oppfordre til dialog, men fortjener ros for bl.a. klarspråkbloggen sin.

Så, for å oppsummere: Er du aktiv på Twitter vil du få bobleplastkonvolutter med gaver i postkassen! Og bare så det er sagt (til eventuelle andre produsenter eller tjenestetilbydere som leser dette), jeg er en enkel sjel. Jeg lar meg smøre. Ta hintet. Adressen min kan dere få ved å sende meg en e-post eller en melding på Twitter.

Presisering: Jeg har overhodet ikke lovet noen av virksomhetene nevnt i denne bloggposten bloggomtale som gjentjeneste for stash i posten!

Takk for meg.

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Lunchprat, Sosiale medier, Twitterskolen and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

