Øya 2011: Fredag og lørdag


Fredag

Etter en veldig god onsdag og en gjennomsnittlig torsdag (som ble avsluttet med et skikkelig smell), hadde ikke denne bloggeren all verdens forventninger til fredagen. På planen (som tidligere omtalt) stod the Jayhawks øverst, fulgt av Noah and the Whale. Wannskrækk hadde, i likhet med Pulp en viss “novelty value”, men ikke noe mer for min del, og Lykke Li seilte om som et alternativ dersom Jarvis Cocker & Co. falt gjennom. Her kommer mine vurderinger av de konsertene jeg fulgte fra start til slutt.

#1: Turns

Norske Turns har eksistert siden 2003, da de fikk et slags gjennombrudd på den norske musikkhimmelen. Siden den gang har det vært stille rundt bandet, før de nå endelig nærmer seg albumslipp (Januar 2012). Med svært lite kunnskap om dette bandet i kofferten stilte jeg derfor med et åpent sinn og med en viss forventning da konserten blåste i gang fredagen. Dessverre ble jeg ikke spesielt imponert over hva sekstetten presenterte på scenen. Riktignok levnes det ingen tvil – selv for en musikktekninsk analfabet som denne bloggeren – om at gutta er utmerkete musikere. Samtidig synes jeg låtene er litt under middels interessante, på grensen til det kjedelige. Riktignok tar det seg litt opp de siste par tre låtene, men ikke nok til at jeg lar Turns havne på øvre del av skalaen. En solid opptreden, men med unntak av vokalist Anders Tjore, som skal ha for at han forsøker, så er ingen av de seks på scenen noe karismatisk fyrverkeri. Det hadde de trengt, i en ellers flat opptreden.
Terningkast: 3

#2: Noah & the Whale
Kritikeryndelingene i Noah & the Whale var en av hovedpostene på programmet for meg denne fredagen. Jeg har hørt mye på både “Peaceful, The World Lays Me Down” og det siste albumet, “Last Night On Earth” og gledet meg til konserten på Øya. Dog med visse bange anelser – vokalist og låtskriver Charlie Fink er kjent for å kunne være noe humørsyk. Det er uvisst om det var det strålende Øyaværet eller det engasjerte publikumet, men Fink og resten av bandet var i strålende form, og vartet opp med en framifrå og godt gjennomført setliste. Deres blanding av folkrock og indiepop passet utmerket i formiddagssola. I spedd litt småprating med publikum og en strålende allsyngende avslutning med fabelaktige “L.I.F.E.G.O.E.S.O.N”, var dette en usedvandlig deilig konsert.
Terningkast: 5

#3: The Jayhawks
Torsdagens tredje fulle konsert (for denne bloggerens del, vel og merke) stod amerikanske The Jayhawks for. Nok et nyoppdaget band for meg, men et svært så hyggelig bekjentskap. Deres blanding av americana og kraftig gitarpop er lett å like, og Øya-arrangørens drøm om “25 plussgrader, pils og The Jayhawks i augustsola” gikk pent i oppfyllelse. For Jayhawks-purister var det muligens en skuffelse at trommis Tim O’Reagan måtte returnere til statene av familiære årsaker, slik at originalbesetningen ikke spilte sammen på Øya. Samtidig fant nok de fleste solid trøst i at norske Alexander Lindbäck (fra Seven Doors Hotel) overtok trommesettet. Og i likhet med resten av bandet så det ut som Alex koste seg glugg ihjel, der han med knusende ro og full kontroll akkompagnerte bandet gjennom en utmerket sommerkonsert. For å sitere americanakjenner Jan Eiesland: “Av og til passer ting bare sammen, stemmene til (Gary) Louris/(Mark) Olson er et uomtvistelig bevis på det.” Undertegnede koste seg gjennom en drøy time med the Jayhawks, og kunne godt fått mer.
Terningkast: 5

Resten av fredagen
Utover konsertene nevnt over, var planen å overvære Wannskrækk på Vikascenen og enten Pulp eller Lykke Li som avslutning. Når det gjelder førstnevnte hadde bandet selv (etter sigende) bedt om å få spille på den minste scenen, for å “få den intime punkfølelsen”. Det er mulig at bandet selv syntes det var pønkete å spille på en liten scene, men skuffende for den  halvparten av Øyapublikumet som ikke fikk plass med noenlunde utsikt til scenen og en fornuftig vinkel til lyden. Undertegnede inkludert.

Pulp var jeg på, innledningsvis, og likte det jeg så. Jarvis Cocker var ovenpå og i storslag, syntes tydeligvis det var hyggelig å spille for et svært entusiastisk Enga-publikum. Av logistikkmessige årsaker var jeg nødt til å forlate Øya en god stund før konserten var ferdig, og jeg vil derfor heller ikke trille noen terning på denne. Men: Det jeg så (fram til et par låter etter “Disco 2000”) var riktig så fint.

Lørdag
Lørdagen stod skrevet i kontrastenes tegn. Dagens varslede  høydepunkter var Hurra Torpedo, Stein Torleif Bjella, Razika og Fjorden Baby!. Men før hvitevarerockerne i Hurra Torpedo fikk entre Engascenen, var det Oslopoet, eller kanskje til og med vår nasjonalpoet, Jan Erik Vold, som skulle åpne festivalens siste dag. Med sine skjeve lyriske betraktninger fremkalte han både latter og applaus. I tillegg til en sang fikk vi servert 2 og 1/12 dikt fra hans nye diktbok, “Store hvite bok å se”. En utmerket åpning på en festivallørdag badet i sol.

#1: Hurra Torpedo

Hvitevarerockerne i Hurra Torpedo har ladet opp til Øyafestivalen i månedsvis, med videoføljetonger på YouTube, avstemning over hvilke nye instrumenter de skal bruke og massive propagandakampanjer på Facebook og Twitter. Stor var derfor jubelen da bl.a. støvsugersekkepipe, panelovngitar, strykejernrytmeboks og komfyrforsterker ble tatt i bruk og vandalisert på det groveste. Med et forrykende sceneshow, der intet porselensservise forble uknust og ingen hvitevarer ubulkete fremkalte Farbror Blå og Hurra Torpedo hysteriske latteranfall, rungende allsang og ikke minst stormende applaus. Som når Egil “Snakke litt” Hegerberg forsøkte å kurtisere enn flyktende Kristopher “Ring meg” Schau, akkompagnert av Aslag “Jag kommer” Guttormsgaard. Eller som når de covrer “Total Eclipse of the Heart”. Oppi all komikken og galskapen er det fort gjort å glemme at Egil, Kristopher og Aslag er svært begavete musikere, men det er de altså. Det MÅ de være, for kun kjempegode musikere kan få hvitevarer til å høres SÅ bra ut.
Terningkast: 5

#2: Stein Torleif Bjella
Ålingen Stein Torleif Bjella hadde jeg et godt stykke opp på prioriteringslista mi, men avslutningen på konserten  hans måtte dessverre vike for en av mine store forhåndsfavoritter, Razika. Jeg drister meg likevel til å omtale Bjella sin utmerkede konsert på Sjøsiden. Andreplata “Vonde visu” er omtalt som et av årets beste norske  album, og forventningene var store til Bjellas øyakonsert. Heldigvis var det nok ingen som gikk skuffet derfra, for Bjella sine strålende tekster ble fremført med både varme, sørgmodighet og innlevelse. Små anekdoter om låtenes opprinnelse ga det hele et ekstra løft, og selv om jeg måtte gå for å rekke konserten til Razika, gikk jeg derfra med en fin konsertfølelse i magen.
Provisorisk terningkast: 5

#3: Razika
Jentekvartetten Razika fra Bergen har vært en av årets største overraskelser på platefronten for undertegnede. Deres monsterhit “Vondt i hjertet” har blitt ihjelspilt på norske radiostasjoner, og debutalbumet “Program 91” har fått gode mottakelser i norsk musikkpresse. Jentene spiller spenstig og glad skapop – dog uten blåsere (à la Hopalong Knut). Det svinger av jentene, også i intime Klubben på Øya. Godt hjulpet av et entusiastisk publikum freser Razika gjennom hele albumet, og til tross for at dårlig lyd og et par bomstarter på noen av låtene, er dette riktig så sjarmerende. Som sidekvinnen påpekte det så riktig: “Noe musikk må man bare danse til.” Selv mener jeg at enkelte typer musikk er som skapt for høye kneløft, og skapopen til Razika går inn i denne sjangeren. Jeg er ikke blitt noe mindre fan av Razika etter denne konserten, og skal man tolke lydnivået hos publikum under avsluttende “Vondt i hjertet” går jentene gode tider i møte. Nevnte teknikaliteter trekker totalinntrykket av konserten litt ned, men at jeg trekker to øyne på terningen skal disse jentene bare føre opp på potensiale-kontoen.
Terningkast: 4

#4: Fjorden Baby!

Loddefjordgjengen Fjorden Baby! har etterhvert skaffet seg en hyggelig liste med radiohits, med f.eks. “Karoline”,  “Rendezvous” og “Himmelen”. Album nummer to (“Se deg rundt i rommet”) har høstet lovord og høye terningkast i norsk musikkpresse, og bandet må vel sies å være blant dem troner øverst på den mye omtalte bergensbølgen i norsk rock. Om konserten er det ikke så mye mer å si enn om at det var riktig så gøy, selv om de synger riktig så surt og etter alt å dømme godt kunne spart litt av festen til etter konserten. Bandet har musikalske kvaliteter og et variert reportoar, og lykkes i å dra publikum brukbart med seg. Bra, men ikke kjempebra.
Terningkast: 4

Resten av lørdagen
Utover nevnte omtalte konserter kan jeg konstatere at The Avett Brothers klinte til med en fin konsert i sommersola. Mari Boine var en spennende og alternativ booking som fungerte godt, og som tok tankene våre med over fjord, fjell, vidde og skog, godt forankret i dansbare og tunge rytmer. Kyuss Lives! spilte hardt og fjongt på Enga, mens Håkan Hellstrøm var godt i gang med en fin konsert da jeg forlot årets Øyafestival for siste gang.

Fotnoter og trivialiteter
Dersom du er på Øya og skal treffe en haug med folk du ikke har truffet før og som ikke vet hvordan du ser ut, hva gjør du? Jo, ta på deg de mest signalfargede klærne du har og post det på Facebook eller Twitter først. Det gjorde jeg, og det funket. Dagens t-skjorter fredag og lørdag ser du over – kanskje ikke så rart det var lett å bli gjenkjent?

Det var årets Øyaomtaler fra meg for denne gang – kanskje jeg setter meg ned og skriver et oppsummerende innlegg når jeg får det hele litt på avstand.

Takk til Øyafolket for en strålende festival – med nye musikkhelter, nye venner og masse fine opplevelser. På gjensyn i 2012!

J.

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Øya 2011, Konsert, Musikk and tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Øya 2011: Fredag og lørdag

  1. Pingback: Musikktips: Namgar | Lunchprat

Leave a Reply

