Øyafestivalen 2011: Forventninger


Om et par dager begynner sensommerens definitive høydepunkt, nemlig Øyafestivalen. Festivalen for hipstere og urbane musikkelskere som ikke gidder bo på festivalcamp, og som synes det er digg å sove hjemme i sin egen seng og stille i rene klær på hver festivaldag.

I dette innlegget presenterer jeg mine forventede høydepunkter hver av Øyadagene.

Tirsdag 9. august – Klubbtirsdagen
Klubbtirsdagen er en deilig start på Norges beste festival, men masse fine konserter med up and coming-artister rundt omkring på byens mindre og større konsertscener. Størst forventning til årets klubbdag er for min del knyttet til et forholdsvis nytt bekjentskap, Guro van Germeten. Hun har sluppet et album, Bad Dreams and Good Nightmares (Spotify), og omtales som “Kaizer Orchestras creepy little sister, a female Tom Waits, Kurt Weill’s great grandchild, Kate Bush on Piaf-pills”. Jeg digger både stemmen, trekkspillet og atmosfæren i musikken hennes, og gleder meg stort til å se henne på Herr Nilsen. Under finner du videoen til hennes deilige “Kiss Me”.

Onsdag 10. august
Onsdagen er, sammen med lørdag, på papiret den sterkeste konsertdagen. Her passer det å trekke frem to favoritter, nemlig Oslo Ess og Sharon Jones. Førstnevnte står med debutplata Uleste bøker og utgåtte sko (Spotify) for et av årets beste norske rockealbum. Bandet finner på ingen måte opp kruttet på nytt, men utførelsen er veldig veldig bra. For min del er Oslo Ess noe av det beste fra Oslo siden Raga og Jokke, og blir et av festivalens definitive høydepunkter. Under finner du en akustisk liveversjon av andresingelen, “Alt jeg trenger”.

Sharon Jones and the Dap-Kings er nok et nytt bekjentskap for meg, og jeg har kost meg masse med deres nyeste album, I Learned the Hard Way (Spotify)På sine nettsider omtales damen med band som “litt skikkelig old school soul, funk og rnb”, og med full blåserrekke og en klassisk stemme bør dette bli ordentlig fint. Her får du det deilige tittelsporet.

Andre høydepunkter på onsdagen er Edward Sharpe & the Magnetic Zeroes, Mungolian Jet Set og ikke minst Kanye West, men de to som jeg har presentert over er de jeg gleder meg mest til.

Torsdag 11. august
Torsdagen er etter min mening den tynneste av konsertdagene. Jeg har Sandra Kolstad og Hercules & Love Affair på planen, men det får være Kaizers Orchestra som får favorittstempelet. Jeg har vært på noen Kaizers-konserter opp gjennom åra, men det blir spennende å få presentert et helt nytt album. Kaizers skal som kjent fremføre det flunkende nye Violeta Violeta vol. 2 i sin helhet. Det blir spennende å se hvordan dette slår ut – fansen sørger nok for god stemning, selv om potensialet for allsang er borte (med unntak av på førstesingelen “Tusen dråper regn”). Siden jeg ikke fant noen gode opptak av denne på YouTube, presenterer jeg i stedet en av mine Kaizersfavoritter; “Knekker deg til sist” fra Maestro.

Fredag 12. august
Fredagen er en langt bedre konsertdag enn torsdagen, men likevel ikke helt på høyde med onsdag og lørdag. Det blir spennende å se Pulp sammen på scenen etter så mange år, men for å være helt ærlig trigger jeg ikke så veldig mye på Pulp utover hiter som “Common People” og “Disco 2000” (jeg likte Suede bedre i sin tid). Noah and the  Whale blir hyggelig å se, det samme blir svenske Lykke Li. Jeg vil dog trekke frem amerikanerne i The Jayhawks som mest interessante denne Øyafredagen. Disse er også nye for meg, men har spilt sammen i mange, mange år. Her får du “I’d Run Away” fra albumet Tomorrow the Green Grass (Spotify) fra 1995.

Lørdag 13. august
Avslutningsdagen på årets Øyafestival er usedvanlig solid. Hurra Torpedo (elektrisk), Stein Torleif Bjella, Fjorden Baby!, Håkan Hellström og Kitchie Kitchie Ki Me O er kanskje ikke hver for seg festivalens største artister, men samlet sett et usedvanlig sterkt program. For min egen del knytter det seg dog størst forventninger til et av årets friskeste pust her til lands, nemlig Razika. Deres debut, Program 91 (Spotify), er lett og flørtete, og byr på finfin pop, ispedd ska og masse glede. Sammen med Oslo Ess er Razika de jeg gleder meg mest til på årets festival. Her får du deilige og skapopete “Taste My Dream”:

Så, det var det. Øyafestivalen forhåndsoppsummert av undertegnede. Så blir det spennende å se hvem som innfrir og hvem som ikke gjør det. Og ikke minst hvilke nye artister som jeg ikke har nevnt som overrasker og blir med videre som fast inventar på diverse spillelister. Skal du på Øya? Hva gleder du deg mest til? La gjerne høre fra deg – så ses vi!

J.

About jensottar

Jobber som segmentanalytiker i Storebrand ASA. Har bakgrunn fra markedanalyseinstituttet Ipsos MMI (tidl. Synovate). Privat i sosiale medier, også i faglige diskusjoner. Musikk, sykkel, markedsanalyse, media, scifi, tech, t-skjorter og sko. Android. Står bak @DagensSko på Twitter og Facebook.
This entry was posted in Øya 2011, Musikk, Video and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Øyafestivalen 2011: Forventninger

  1. Kalle Janib (Kalle Kanins muslimske fetter) says:

    Veldig bra Sterkefjord! Må vel skaffe meg dagpass til lørdag på en eller annen måte! Hurra Torpedo, Oslo Ess og Håkan fristrrrrrrrrrrr

  2. The O says:

    Kan man ta denne gjennomgangen for god fisk? Jeg minner om at Jens-O foretrakk The XX i stedet for Motorpsychos Timothy`s Monster i 2010…

    • jensottar says:

      Tsk tsk. God fisk og god fisk, Karen O. Dette er jo kun et knippe av mine forhåndsfavoritter, vet De. Så ta det som du føler for, du.

  3. AnaMe says:

    Veldig bra Øya-presenatsjon!

    Som vi allerede vet. Kommer jeg til å slå følge med deg på flertallet av ovennevnte konserter.
    Men merker jeg sliter litt med at Destroyer og Sharon Stone er så samtidige. Så der er det mulig egne humørsvigninger vil avgjøre om jeg bytter Stones fabelaktige stemme, med Destroyers sløye toner.
    Og så mener jeg Low (øyanatt onsdag), White Denim (torsdag) Twin Shadow (fredag) og Wy Luf (lørdag) er noe du bør få med deg, også🙂

    • jensottar says:

      Takker for ros. Gleder meg veldig, og er selvsagt åpen for å slå følge på andre anbefalinger. Erfaringsmessig er det alltid noen som skuffer, og andre som overbeviser og oppdages.🙂

  4. Pingback: Øya 2011: Klubbdagen | Lunchprat

  5. Helge Magnus Opsahl says:

    Jeg ser frem til fredagen, som jeg mener er den beste dagen for oss som befinner seg i folkrocksporet og deromkring. Ida Jenshus blir stas, og jeg har trua på Twin Shadow (selv om det ikke akkurat er folkrock).

  6. Pingback: Øya 2011: Klubbdagen | Lunchprat

Leave a Reply

